El Brainstorming

El Brainstorming és útil per atacar problemes específics (més que generalistes) i allà on cal una colecció d’idees bones, noves i fresques (més que no pas on cal judici o anàlisi per a decidir).

Tot i que Alex Osborn recomanava que el grup tingués dotze membres, actualment està provat que el nombre ideal és de 4 a 7 persones, essent pràctics també els grups d’entre dos i deu membres. També es pot practicar individualment.

Regles bàsiques

Hi ha quatre regles bàsiques:

  1. Suspendre el judici. Eliminar tota crítica. Quan brollen les idees no es permet cap comentari crític. S’anoten totes les idees. L’avaluació es reserva per a després. S’ha de postposar el judici advers de les idees. Hem estat tan entrenats a ser instantàniament analítics, pràctic i convergents en el nostre pensament que aquesta regla resulta difícil de seguir, però és crucial. Crear i jutjar al mateix temps és com tirar aigua calenta i freda a la mateixa galleda.
  2. Pensar lliurement. És molt important la llibertat d’emissió. Els pensaments salvatges estan bé. Les idees impossibles o inimaginables estan bé. De fet, a cada sessió hi hauria d’haver alguna idea prou eixalabrada que fes riure a tot el grup. Cal recordar que les idees pràctiques sovint neixen d’altres totes, impracticables o impossibles. Permetent-te pensar fora dels límits del l’ordinari, del normal, poden sorgir solucions noves i genials. Algunes idees salvatges esdevenen pràctiques. Quan més enèrgica sigui la idea, millors poden ser els resultats; és més fàcil perfeccionar una idea que emetre’n una de nova.
  3. La quantitat és important. Cal concentrar-se en generar un gran nombre d’idees que posteriorment es puguin revisar. Quan més gran sigui el nombre d’idees, més fàcil és escollir entre elles. Hi ha dues raons per desitjar una gran quantitat d’idees. Primer, sembla que les idees òbvies, habituals, gastades, impracticables venen primer a la ment, de manera que és probable que les primeres 20 o 25 idees no siguin fresques ni creatives. Segon, quan més llarga sigui la llista, més s’haurà d’escollir, adaptar o combinar. En algunes sessions, es fixa l’objectiu d’aconseguir un nombre determinat d’idees, de l’ordre de 50 o 100, abans d’acabar la reunió.
  4. L’efecte multiplicador. Es busca la combinació d’ideacions i les seves millores. A més de contribuir amb les pròpies idees, els participants poden suggerir millores de les idees dels altres o aconseguir una idea millor a partir d’altres dues. Què té de bo l’idea que han dit? Què es pot fer per millorar-la o per fer-la més salvatge? Utilitza les idees dels altres com a estímul per a la teva millora o variació. A vegades, canviar només un aspecte d’una solució impracticable la pot convertir en una gran solució.

Si voleu llegir tot l’article MOLT RECOMANABLE, ho podeu fer al web de INNOVAFORUM

Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

S'està connectant a %s